Goed notuleren is niet makkelijk, maar wel heel erg belangrijk. Notuleren is een taak die iedereen in zijn of haar werk al eens tegenkomt. Een notulist is iemand die een notuleeropdracht uitvoert. De notulist schrijft tijdens bijvoorbeeld een vergadering alle opmerkingen, suggesties en aanvullingen van de aanwezigen op papier. In deze blog geven we je 6 tips om goed notuleren. Onthoud ze goed als je nog eens een opdracht moet uitvoeren!
Klaar voor de start
Voordat de vergadering begint, moet je weten waar de vergadering over gaat. Dit zal je helpen om de discussie te volgen. Je weet dan wanneer je de belangrijke informatie moet opschrijven. Als je niet weet waar de vergadering over gaat, zul je geen goede notities kunnen maken. Je kunt de agenda of notulen van vorige vergaderingen bekijken. Probeer een algemeen idee te krijgen van waar de vergadering over gaat. Je kunt ook de agenda of de notulen lezen. Als je deze documenten hebt gelezen, heb je een algemeen idee van waar de vergadering over gaat. Je weet dan wanneer je de belangrijke informatie moet opschrijven.
Focus op het belangrijkste
Tijdens een vergadering zullen er veel dingen besproken worden. Tijdens het notuleren moet je je kunnen concentreren op het belangrijkste. Als je alles probeert op te schrijven, zal je niet in staat zijn om goede notulen te maken. Je kunt het belangrijkste uit de vergadering halen. Als je een vergadering kort wilt houden, moet je je concentreren op het belangrijkste. Door dit te doen, zul je in staat zijn om belangrijke dingen uit de vergadering te halen.
Vat elke spreker samen
Tijdens de vergadering zullen veel mensen spreken. Probeer samen te vatten wat elke spreker zegt. Je moet voorzichtig zijn bij het samenvatten. Je moet de belangrijkste ideeën, feiten en meningen samenvatten. Je moet voorzichtig zijn met de details, want jij bent niet de spreker. Als je de spreker verkeerd samenvat, kan iemand je corrigeren.
Gebruik de tegenwoordige tijd
Als je aantekeningen maakt, moet je de tijd noteren wanneer iemand heeft gesproken. Je kunt de tegenwoordige tijd gebruiken om de tijd te noteren. Je moet schrijven “Jim zei dit” in plaats van “Jim zei dit om 12:45 uur”. Als je de tegenwoordige tijd gebruikt, is het gemakkelijk om de notulen te lezen. Je kunt dus de tijd in de tegenwoordige tijd noteren.
Aarzel niet om opheldering te vragen
Als je iets niet begrijpt, aarzel dan niet om om opheldering te vragen. Als je alles opschrijft zonder enige verduidelijking, is het niet gemakkelijk om de notulen te lezen. Je kunt de lezer of de deelnemers in verwarring brengen. Als iemand je corrigeert, vat dat dan niet op als een belediging. Dat gebeurt in een vergadering. Mensen corrigeren anderen, zodat zij alles correct kunnen opschrijven.
Maak aantekeningen in een vergaderzaal zonder afleiding
Als je aantekeningen maakt, moet je in de vergaderruimte blijven zonder afleiding. Je kunt alles correct opschrijven als je in een vergaderzaal bent zonder afleiding. Als je wegblijft van de telefoon, kun je op de juiste manier aantekeningen maken. Als je in de vergaderzaal blijft zonder afleiding, zal je je meer concentreren op de vergadering en zal je alles correct kunnen opschrijven.
Conclusie: goed notuleren
Notuleren is een belangrijk onderdeel van zakelijke vergaderingen. Het is een grote hulp voor iedereen die erbij betrokken is, omdat het een verslag van de vergadering bijhoudt en mensen in staat stelt er later naar terug te verwijzen. Notuleren kan een lastige taak lijken, maar met een paar nuttige tips ben je al een heel eind op weg om een goede notulist te worden. Nu je dit gelezen hebt, probeer deze tips te onthouden, ze zullen in de toekomst echt van pas komen! Nu je deze 6 tips kent, ben je goed op weg om een geweldige notulist te worden. Met deze tips kun je gemakkelijk goede notulen maken tijdens vergaderingen en ze klaar hebben voor toekomstig gebruik. Start vandaag nog met goed notuleren!