Creatief vergaderen kan ontzettend waardevol zijn, maar creativiteit is rommelig en onvoorspelbaar. Dat is waarom creatieve vergaderingen voor de meeste mensen zenuwslopend zijn. Ze kunnen lijken op een ondervraging, waar je gedwongen wordt om ongemakkelijke vragen ter plekke te beantwoorden of ondervraagd wordt over irrelevante details. Creatieve vergaderingen zijn stressvol omdat ze vereisen dat je op je tenen loopt en op je voeten denkt, wat niet gemakkelijk is voor de meeste mensen. Laten we het toegeven: Velen van ons vermijden liever creatieve vergaderingen dan dat ze er mee te maken krijgen. Maar hoe vervelend deze vergaderingen ook mogen lijken, ze zijn een noodzakelijk onderdeel van het creatieve proces, en je moet begrijpen hoe je ze effectief voert als je effectief wilt werken. Lees verder voor tips en trucs die je zullen helpen om creatieve vergaderingen met gemak en vertrouwen af te handelen.
Vergader creatief voor de juiste redenen
Waarom hebben we eigenlijk creatieve vergaderingen? Nou, creatieve meetings gaan niet over het nemen van beslissingen over het werk dat is gedaan of over wat er is gemaakt. Ze gaan over duidelijkheid krijgen over de creatieve opdracht, of over de strategie van de campagne, of over wat er van het creatieve team wordt verwacht. Het gaat erom mensen op één lijn te krijgen en van een plek van kennis en duidelijkheid naar een plek van actie en besluitvorming te gaan. Creatieve meetings zijn ook een manier om een sterk team op te bouwen. Als je deel wilt uitmaken van een team, moet je begrijpen hoe je deze vergaderingen succesvol kunt leiden.
Wees geen menselijke notulist
Je zit in een creatieve vergadering en de creatief directeur vraagt aan de art director: “Welk lettertype heb je gebruikt op pagina 5?” De art director antwoordt, “Oh, ik denk dat het Calibri is.” De creatief directeur kijkt je aan en vraagt: “Irene, heb je dat opgeschreven?” Nee, dit is geen grap. Dit gebeurt in veel creatieve vergaderingen. Als je het type persoon bent dat bang is een belangrijk detail te missen of er zeker van wil zijn dat je geen fout maakt, kun je proberen aantekeningen te maken tijdens de vergadering. Maar aantekeningen maken tijdens de vergadering is om vele redenen een slecht idee: De creatieve mensen die aanwezig zijn zullen hun creatieve flow verliezen omdat ze zich ervan bewust zijn dat jij aantekeningen maakt. Het is onwaarschijnlijk dat je de informatie goed opschrijft omdat je wordt afgeleid door het schrijven. (Plus, je handschrift is misschien ook niet de beste!) De creatief directeur kan je vragen stellen over iets dat je over het hoofd hebt gezien – en je bent misschien niet in staat om een nauwkeurig antwoord te geven.
Je werk niet presenteren tijdens de vergadering
Als je je werk presenteert tijdens een creatieve vergadering, doe je iets dat niet alleen afleidend is voor jou, maar ook vervelend voor anderen die aanwezig zijn in de vergadering. Je brengt ze in een situatie waarin ze je werk moeten aanhoren, waar ze misschien niet de interesse en passie voor hebben; ze kunnen je idee en je creativiteit misschien niet waarderen. Je moet nooit je werk presenteren tijdens de creatieve vergadering. Jouw werk is jouw kind, en je wilt het niet aan het team laten zien totdat je het gevoel hebt dat het klaar is en totdat je de goedkeuring hebt gekregen om het aan anderen te laten zien. Als je je werk aan het team laat zien tijdens de creatieve vergadering, laat je iedereen je werk beoordelen, bekritiseren en er gaten in prikken.
Stel verwachtingen op voorhand
Als je een creatieve vergadering in gaat, weet dan wat je wilt en wat je verwacht van de vergadering voordat hij begint. Ga je naar binnen om duidelijkheid te krijgen over de briefing? Ga je de vergadering faciliteren omdat de creatief directeur er niet is? Ga je naar binnen om een idee te pitchen? Ga je naar binnen om het werk van een ander teamlid te bespreken? Als je verwacht dat andere mensen de verwachtingen voor de vergadering bepalen, kan je teleurgesteld worden. Als je bijvoorbeeld duidelijkheid wilt over de briefing, maar de creatief directeur verwacht dat je een idee gaat pitchen, dan kan het zijn dat je teleurgesteld bent over de uitkomst van de vergadering.
Gebruik creatieve vergaderingen niet als feedbackmoment
Sommige mensen maken gebruik van creatieve vergaderingen om feedback te geven aan andere teamleden. Als je zo bent, moet je niet verbaasd zijn als andere teamleden je dat kwalijk nemen. Het is de bedoeling dat je tijdens de vergadering duidelijkheid krijgt over het werk en je werk presenteert. Dat is het. Als je feedback wilt geven aan een ander teamlid, doe dat dan buiten de vergadering of na de vergadering. Je kunt een één-op-één gesprek met de persoon in kwestie regelen om je feedback te geven. Je kunt ook een e-mail schrijven om je feedback te geven, maar zorg ervoor dat je niet te kritisch bent of dat je niet te emotioneel bent over je feedback.
Laatste woorden
Laat je niet intimideren door creatieve vergaderingen. Wees betrokken tijdens de vergadering, en zorg ervoor dat je de creatieve opdracht begrijpt. Breng je creatieve ideeën mee naar de vergadering, en bespreek ze met het team. Heb respect voor het werk van andere teamleden en sta open voor feedback van anderen. Voer creatieve vergaderingen met duidelijkheid en vertrouwen, en je zult in staat zijn om van een plaats van kennis en duidelijkheid naar een plaats van actie en besluitvorming te gaan. Start vandaag nog met creatief vergaderen.